неділю, 11 січня 2015 р.

Вапнярка в Тиньці

Дуже цікава поїздочка вийшла в мене цього разу. Я вже давно не їздив просто так, щоб щось побачити цікаве, все по гірках і долах. Кілька місяців назад, проїжджаючи з групою OTR в околицях Скавіни і Тиньца, наткнулися на цікавий об’єкт, який всі чомусь проігнорували, а в мене він викликав шалену цікавість.
Виглядало то як вежа з куполом. Власне отой купол, який від давності провалився вниз, збивав мене з пантелику, бо без купола то б була звичайна оборонна вежа на пагорбі, а той купол якось не пасував, бо зазвичай башти мають звичайний дах. Цікавість мене досить сильно їла, що після поїздки в хаті першим ділом заліз у вікімапію, пройшовся проїханим маршрутом і знайшов ту загадкову вежу. Розгадка виявилася проста, нею виявилася піч для випалювання вапна. Року побудови печі не вдалося знайти, а закинуто її в 70-х роках XX століття. Ця піч ще відома під назвою Ракета Солтиса (Rakieta Sołtysa). В околицях Кракова знаходиться ще кілька печей такого типу, як буде можливість, то завітаю до них. До речі, історія видобування вапна дуже цікава. Я знайшов цікавезну статтю авторства Віктора Войнаровського "Вапнярство на галицьких землях ІХ–ХV ст.", звідки почерпнув кілька цікавих фактів і можливих планів на майбутнє :-)
Нижче кілька фотографій.
Так виглядає піч. Купол вже завалився вниз. На сторінці польської вікіпідії міститься фотографія цієї печі ще з нормальним куполом.
Отвір, звідки підпалювали поскладані пластами вапняк і вугілля (чи дрова, торф і все, що горіло).


Немає коментарів:

Google Analytics